Vergiler

Romanya’nın 885/10.10.2017 sayılı Resmi Gazetesi’nde, iç pazarın işleyişi üzerinde doğrudan etkisi olan vergi kaçakçılığına dair kuralları belirleyen 12 Temmuz 2016 tarihli Konseyi’nin 2016/1164/AB sayılı Direktifi hükümlerinin ulusal mevzuata geçirildiği Vergi Kanunu’na ilişkin 227/2015 sayılı Yasanın değiştirilmesine dair 79/2017 sayılı Acil Karar yayımlanmıştır.

Aşağıda, mikro işletmelerin gelirlerine, kar vergisine, gerçek kişilerin gelirlerine ilişkin vergilere, zorunlu sosyal katkılara ve KDV’ye dair ana değişiklikler:

Mikro İşletmelerin Gelir Vergileri

Bir işletmenin mikro işletme olarak adlandırılabilmesi için elde ettiği gelir sınırı 500.000 avrodan 1.000.000 avroya yükseltilecektir. Bazı işletmelerin, mikro işletmeler kategorisine girmemesine hak tanıyan yürürlükteki istisnalar yürürlükten kaldırılmıştır. Daha doğrusu, danışmanlık ve yönetim aktivitelerinden gelir elde eden işletmeler, asgari 45.000 lei sermayeleri olan işletmeler veya bazı sektörlerde (örneğin bankacılık, sigortacılık ve reasürans, sermaye piyasaları, şans oyunları, geliştirme, petrol ve doğal gaz yataklarının işletilmesi) faaliyet gösteren işletmeler dahil olmak üzere, bütün işletmeler, bir önceki yılın 31 aralık tarihinde gelirleri 1.000.000 avronun lei karşılığını geçmediği taktirde, mikro işletme olarak adlandırılacaklardır.

Böylece, 500.000 avro ile 1.000.000 avro arasında gelir kaydeden ve şimdi %16 değerinde kar vergisi ödeyen işletmeler, 1 Ocak 2018 tarihi itibariyle elde ettikleri gelir üzerinden %1 vergi ödeyeceklerdir.

Kar Vergisi

Aşağıdaki hususlara ilişkin yeni kurallar getirilmiştir:

  • Faizin ve ekonomik açıdan faize eşdeğer başka maliyetlerin düşülmesinin sınırlandırılması.
    1 Ocak 2018 tarihinden itibaren, bir mali yıl içerisinde kaydedilen ve 200 000 avroluk düşülen sırını aşan borçlanmanın artı maliyetleri, hesaplama tabanının %10’luk kısmı ile sınırlandırılarak,  kar vergisi hesaplanmasından düşülebilecek. Borçlanmanın düşülemeyen artı maliyetleri, süresiz olarak toplama aktarılabilir. Sınırlandırma, aynı zamanda, finansal kurumlar tarafından verilen borçlanmalara ilişkin yükümlülüklerin maliyetleri için de geçerlidir.
  • Aktiflerin, mali ikametin ve/veya Romanya’nın vergilendirme hakkını kaybettiği daimi bir şube aracılığı ile gerçekleştirilen ekonomik aktivitenin transferi. Bu durumlarda, mükellefler kar vergisine tabi tutulacaklardır. Vergilendirilebilir taban transfer edilen aktiflerin piyasa değeri ile mali değerleri arasındaki fark olarak belirlenecektir.
  • Kötüye kullanıma (suistimale) karşı genel kural. Söz konusu kural, ilgili bütün eylemler ve koşulların dürüst olmaması durumunda, bir girişimin veya birçok girişimin mali yükümlülüklerin hesaplanmasında dikkate alınmayacağını öngörüyor.
  • Kontrol edilen yabancı şirketlere ilişkin kurallar. Söz konusu kurallar, kar vergisinin hesaplanmasında, kontrol edilen yabancı şirketlerin dağıtılmamış gelirlerin de dikkate alınmasını öngörüyor. Dolaysız veya dolaylı olarak %50’nin üzerinde bir pay ile mükellefe ait olan bir işletme, kontrol edilen yabancı şirket olarak adlandırılmaktadır. 

Gelir vergisi

Acil Karar’da, aşağıdaki gelir kategorileri için kotanın %16’dan %10’a düşürülmesi öngörülmektedir: bağımsız aktiviteler, maaş ve maaşa eklenen gelirler, mal kullanım hakkının başkasına verilmesi, yatırımlar, emeklilik maaşları, tarımsal aktiviteler, ormancılık ve balık yetiştiriciliği, ödüller ve başka kaynaklardan gelen gelirler. Fikri mülkiyet haklarından ele edilen gelirler için, kaynağında uygulanan vergi oranı %7’ye düşmektedir. Önceden %10 değerindeydi.

Zorunlu sosyal katkılar

Acil Karar’da, maaşlardan ve maaşa eklenen gelirlerden elde edilen gelirlere ilişkin işveren tarafından ödenen zorunlu sosyal katkılara dair yükümlülüklerin vergi yükünün işçiye transfer edilmesi öngörülmektedir.

1 Ocak 2018 tarihinden itibaren zorunlu sosyal katkıların sayısı üçe indirilecektir: sosyal güvenlik katkısı (CAS), sağlık katkısı (CASS) ve iş için sigorta katkısı (CAM).

İşçinin sosyal güvenlik katkısına (CAS) ödeyeceği oran %25 değerinde olacaktır (daha önce %10.5 değerindeydi); işverenin ödeyeceği oran ise, normal, farklı ve özel çalışma şartlarına göre %0, %4, %8 değerinde olacaktır.

Sağlık katkısı (CASS) oranı %10 değerinde olup, işçi (çalışan) statüsünde olan veya sağlık katkısını ödeme zorunluluğunda bulunan gerçek kişiler tarafından ödenecektir.

İşverenler, işçilere ödedikleri maaşlara ait gelirler için, %2.25 değerinde olan iş için sigorta katkısını (CAM) ödeyeceklerdir.

KDV

Vergi otoritelerine, işletmelerin KDV’nin düşülmesi talebini, yalnızca yasalar tarafından öngörülen kanıtlama araçları uygulamaya konduktan sonra, her şüphenin ötesinde, söz konusu işletmenin söz konusu işlemin, işlem zincirinin başında veya sonunda ortaya çıkan bir KDV yolsuzluğunu teşkil ettiğini bildiğini veya bilmesi gerektiğini ispatlaması durumunda reddetmelerine hak tanınmaktadır.